Τρίτη 31 Μαρτίου 2015

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

Ενήλικες οικογενειάρχες, από το μεροκάματο στο... θρανίο!

Τα παιδιά αυτά ξέρουν τι θέλουν...

Η ώρα ήταν 21:00... “Ώρα της βόλτας, της ξεκούρασης, της τηλεόρασης ή του σερφαρίσματος για τα παιδιά, τους νέους και πολλούς ακόμα..."
Για τα “παιδιά” του 9ου ΕΠΑΛ Πάτρας όμως, είναι ώρα για... μάθημα!
Ξεκινούν γύρω στις 7:30, κουρασμένοι από τη δουλειά με οικονομικές δυσκολίες οι περισσότεροι, αλλά με θέληση και κατανόηση από το περιβάλλον τους.
Μετά από πολλά χρόνια, μαζί με τον φωτογράφο Βασίλη Βόντα, επιστρέψαμε στις σχολικές αίθουσες για να γνωρίσουμε κάποιους από τους μεγαλύτερους μαθητές ενός σχολείου, το οποίο διαφέρει για πολλά πράγματα, με κύριο χαρακτηριστικό, την ώρα.
Είναι εσπερινό. Νυχτερινό όπως το λέμε πιο απλά. Σχολείο δεύτερης ευκαιρίας στο οποίο κατέφυγαν αρκετοί, που είτε έχασαν χρονιές στα ημερήσια, είτε πρέπει να δουλεύουν τα πρωινά για βιοποριστικούς λόγους ή ακόμα και για ένα καλύτερο μισθό.
Όλοι τους έχουν διαφορετικές ιστορίες αλλά με κάτι κοινό. Θέλουν απολυτήριο! Μιλήσαμε μαζί τους κατά την διάρκεια των εργαστηρίων, όπως και με τον καθηγητή τους.
Ξεκινάω με τον Νώντα τον οποίο τον γνωρίζω πολλά χρόνια, από τότε που έκανε το δελτίο της νοηματικής στο περιφερειακό τηλεοπτικό σταθμό Tele Time... Σήμερα συνεχίζει το σχολείο, την οικογένεια και την δουλειά...
Πως; Ας μας τα πουν οι ίδιοι!

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

"Δεν περνάω πολύ χρόνο με την οικογένεια μου και την δύο μηνών κόρη μου"

Νώντας, 40 ετών
“Το 9ο ΕΠΑΛ το επέλεξα για επαγγελματικούς λόγους που δεν μου επέτρεψαν τότε, να συνεχίσω το ημερήσιο... Εργάζομαι από 13 μου άλλωστε. Τα τελευταία 4 χρόνια είναι δύσκολο το πρόγραμμα μου. Δεν περνάω πολύ χρόνο με την οικογένεια μου και την δύο μηνών κόρη μου. Το πρωί δουλεύω, μετά πάω σπίτι, μετά σχολή και μετά για ύπνο. Λίγο χρόνο που έχω τον περνάω με τους δικούς μου. Ευτυχώς τελειώνω φέτος. Δεν παλεύεται αν έχεις οικογένεια. Θέλει κουράγιο, υπομονή και αντοχή. Άσε που μένει λίγος χρόνος για ύπνο, αφού πολλές φορές στην δουλειά κάνω υπερωρίες.
Το καλό με το νυχτερινό, είναι ότι υπάρχει εργαστήριο που “φτιάχνουμε” πράγματα αλλά και σχολικό θέατρο, με καλούς ερασιτέχνες ηθοποιούς δηλαδή τους συμμαθητές μου, οι οποίοι έχουν ταλέντο πραγματικό και χαίρομαι γι' αυτούς!"

"Αν δεν υπήρχε το νυχτερινό, θα τα παρατούσα εντελώς"

Βασιλική, 25 ετών
“Τώρα δεν δουλεύω, όμως δούλευα σε παιδικό σταθμό πριν δύο μήνες και τώρα είμαι στο ταμείο ανεργίας... Είμαι χαρούμενη γιατί αν δεν είχα την δυνατότητα να έρθω στο νυχτερινό σε αυτή την φάση δεν θα πήγαινα καθόλου σχολείο.
Θα τα παράταγα... Ψάχνω δουλειά και θέλω να δουλέψω τα πρωινά, όμως και σε βαθμό δυσκολίας, κατά τα ψέμματα δεν θα τα κατάφερνα στο ημερήσιο...
Μας πετύχατε στο θέατρο του σχολείου. Θα παίξουμε Σαίξπηρ και τον “Έμπορο της Βενετίας” και αυτό είναι κάτι που αγαπάω.”

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

"Έβγαλα δυο σχόλες, πήρα δύο πτυχία και είπα να αναβαθμίσω λίγο τις γνώσεις μου"

Μιχάλης, 32 ετών
“Εγώ είχα τελειώσει κανονικά το σχολείο. Έβγαλα δυο σχόλες πήρα δύο πτυχία όμως δεν συμβαδίζουν με τα σημερινά δεδομένα και είπα να αναβαθμίσω λίγο τις γνώσεις μου...
Έχω μια σταθερή δουλειά που την κάνω χρονιά άπλα θα ήθελα να αναβαθμίσω το πτυχίο μου. Είναι θέμα συνείδησης του τι θέλω να κάνω αν και μερικές φορές το κορμί δεν πάει. Έχω βάλει στόχο να τελειώσω και μετά βλέπουμε.
Αν το αποφασίσεις γίνεται!
Δόξα σοι, με στηρίζει και η οικογένεια μου αλλά και η κοινωνία. Όταν είσαι επαγγελματίας και έχεις μια σειρά στην ζωή σου, δουλειά, πελατολόγιο κ.λ.π, ο κόσμος δεν έχει παρά να επιβραβεύσει την όποια προσπάθεια κάνω.
Το νυχτερινό είναι παρεξηγημένη έννοια. Είναι πολλά τα παιδιά που εργάζονται για μια δεύτερη ευκαιρία. Πολλοί είναι αυτοί που είπαν "κάνω κάτι και δεν μου βγαίνει, μήπως να πάω σε νυχτερινό μήπως και βρω κάτι άλλο;"
Όσο ζεις μαθαίνεις, πιστεύω. Για παράδειγμα τώρα που μιλάμε έρχομαι κατευθείαν από δουλειά αλλά με ευχαριστεί κάτι τέτοιο. Το δυσάρεστο είναι πως δεν έχω χρόνο για διασκέδαση, όμως έχω κάνει περισσότερες γνωριμίες και φίλους, οι οποίοι με έχουν στηρίξει σε δύσκολες στιγμές."

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

"Οι γονείς μου είναι αγρότες και δούλευα μαζι τους, έπρεπε όμως να κάνω και κάτι άλλο"

Γεωργία, 22 ετών
“Είμαι άνεργη τώρα. Οι γονείς μου είναι αγρότες και δούλευα μαζί τους. Τώρα “δεν προσφέρει” η ζωή στην επαρχία και ψάχνω κάτι άλλο...
Διαφέρουμε από τα ημερήσια σχολεία ως προς το ότι οι μαθητές εκεί, έχουν σαν κύρια ασχολία το σχολείο, ενώ εμείς το πρωί δουλεύουμε και το βράδυ σχολείο.
Έχω συμμαθητές που ξυπνούν στις 6, έρχονται απευθείας στο σχολείο και φτάνουν σπίτι στις 11 τη νύχτα. Χρόνος για τίποτα.
Βέβαια πάλι καλά γιατί δύσκολα βρίσκεις δουλειά σήμερα... Εγώ θέλω να σπουδάσω θεατρολογία γιατί πραγματικά “το θέατρο είναι ψυχοθεραπεία”!

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!

"Είμαι πυροσβέστης και επέστρεψα στα θρανία"!

Γρηγόρης, 41 ετών
"Επέστρεψα στα θρανία μετά από πολλά χρόνια και αυτό γιατί επιδιώκω μια μισθολογική εξέλιξη στην δουλειά μου. Είμαι πυροσβέστης στο επάγγελμα και το πρωί δουλεύω κανονικά. Αυτό που θέλω να επισημάνω είναι πως αν έχεις στόχο να έρθεις να μάθεις κάποια πράγματα, θα τα καταφέρεις...
Έχω ένα παιδί στο νηπιαγωγείο και το φέρνω και εδώ όταν δεν προλαβαίνω να το δω ή να το αφήσω κάπου... Αν θες να μάθεις είτε μέρα πας σχολείο είτε όχι, μαθαίνεις!"

"Είμαι παντρεμένος, περιμένω ένα παιδάκι και δυστυχώς τώρα είμαι δύο χρόνια άνεργος"

Θανάσης, 29 ετών
“Είχα παρατήσει το σχολείο. Παντού μου ζητούσαν ένα χαρτί και έπρεπε να έρθω να το πάρω... Το νυχτερινό είναι μια καλή ευκαιρία για μαθητές που δεν έχουν πολλές γραμματικές γνώσεις να συνεχίσουν την “ώρα που έπρεπε”.
Είμαι παντρεμένος περιμένω ένα παιδάκι και δυστυχώς τώρα είμαι δύο χρόνια άνεργος. Δύσκολα...
Το χαρτί λυκείου όμως το χρειάζομαι και θα με βοηθήσει. Τα μαθήματα είναι εύκολα, όπως και η οργάνωση, αλλά ταυτόχρονα και λίγο κουραστικό επειδή τελειώνεις αργά.
Είμαστε μεγάλα παιδιά. Βγαίνουμε έξω και έχω αποκτήσει φίλους από το σχολείο. Είναι άλλες οι σχέσεις που αναπτύσσονται, όπως δηλαδή και με τους καθηγητές μας.”

Ο καθηγητής κ. Σπύρος Γαλάνης

“Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα στους μαθητές μου. Είναι εργαζόμενα παιδιά. Δηλαδή ο χρόνος τους είναι πολύ μικρός και τους αξίζουν συγχαρητήρια για τα όσα καταφέρνουν. Υπάρχει μεγαλύτερη ευαισθησία σε αυτά τα παιδιά. Συγκεκριμενοποιούν την γνώση τους και έχουν στόχους... Είμαστε ικανοποιημένοι από τον τρόπο που έρχονται στο σχολείο μας. Ρωτούν, ασχολούνται και είναι αυτό που λέμε "μέσα στην δομή της μάθησης".
Τα παιδιά αυτά στηρίζουν την οικονομία, όσοι δουλεύουν δηλαδή γιατί κάποιοι είναι άνεργοι και πρέπει να τα στηρίξει η πολιτεία. Μαθαίνουν ταυτόχρονα με το σχολείο και ενεργοποιούνται μέσω της γνώσης να βρουν μια καλή δουλειά ή ακόμα καλύτερη. Η στήριξη προς τα εσπερινά σχολεία είναι με ερωτηματικό, ωστόσο είμαστε σε καλό δρόμο.
Σίγουρα ο ρόλος μου και των συναδέλφων μερικές φορές είναι συμβουλευτικός. Υπάρχουν περιπτώσεις μαθητών που δυσκολεύονται στην δουλειά είτε σε οικονομικό είτε σε διαδικαστικό επίπεδο και προσπαθούμε να τους βοηθήσουμε.Δεν φτιάχνουμε μόνο τεχνίτες αλλά και ανθρώπους... Γινόμαστε φίλοι μαζί τους μέχρι ενός σημείου βέβαια γιατί πρέπει και να διδάξουμε και μαζί καταφέρνουμε πολλά.”

Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!Πήγαμε πάλι σχολείο... Ένα βράδυ στο 9ο νυχτερινό λύκειο Πάτρας!
patrasevents