Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

Μια προσπάθεια αποκρυπτογράφησης των «μυστικών» της πόλης!
31 αλήθειες για την όμορφη Πάτρα, όπως την ξέρουν οι Πατρινοί. Ένας οδηγός για τους τουρίστες και 31 λέξεις ή φράσεις που μόλις τις ακούμε, εμείς οι Πατρινοί, κάτι ξυπνάει μέσα μας!

1) Ρωμαϊκό Ωδείο

Στα δυτικά της Ακρόπολης, στην Άνω πόλη, βρίσκεται το Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτρας που ανεγέρθηκε νωρίτερα από το Ωδείο της Αθήνας (Ηρώδειο, 160 μ.Χ.).

Ο Παυσανίας που επισκέφθηκε την Πάτρα περί το 170 μ.Χ. γράφει: «έχει την ωραιότερη διακόσμηση που έχω δει, αν εξαιρέσει βέβαια κανείς αυτή του Ωδείου της Αθήνας».
Η Πάτρα υποτάχθηκε στην Ρώμη το 146 π.Χ. Το Ρωμαϊκό Ωδείο της Πάτραςείναι το παλαιότερο και μεγαλοπρεπές κτίσμα των Ρωμαϊκών χρόνων που σώζεται μέχρι σήμερα και έχει ανακατασκευαστεί και χρησιμοποιείται για μουσικές εκδηλώσεις.
Το Ωδείο, έχει όλα τα βασικά μέρη του θεάτρου, κοίλο, ορχήστρα, προσκήνιο, σκηνή, παρασκήνια και στις 23 σειρές καθισμάτων του, δύναται να φιλοξενηθούν 2.300 θεατές.

2) Φάρος

Ο Φάρος της Πάτρας αρχικά, είχε χτιστεί στον μόλο Αγίου Νικολάου, όπου και παρέμεινε μέχρι το 1972 όταν κατεδαφίστηκε.
Όταν πρωτοφτιάχτηκε λειτούργησε σαν σηματοδότης. Με την κατασκευή του κυματοθραύστη όμως, αυτός του ο ρόλος καταργήθηκε.

Το 1999 ο τότε πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου Πατρών Γιάννης Δημαράςαποφάσισε να χτίσει ομοίωμα του παλιού Φάρου, αυτή την φορά λίγο νοτιότερα, κοντά στον Ιερό Ναό του Αγίου Ανδρέα. Πλέον, ο φάρος δεν έχει κάποια ναυτική χρησιμότητα αλλά αποτελεί ένα από τα πιο όμορφα αξιοθέατα της πόλης.
Ο Φάρος της Πάτρας βρίσκεται την Λιμενική Ζώνη του Δήμου Πατρέων, ενώ λίγα μέτρα πιο πέρα υπάρχει άνετο και δωρεάν πάρκινγκ.

3) Ο θρύλος της Πατρινέλλας

Η Πατρινέλα, γράφεται και Πατρινέλλα, είναι στην λαϊκή παράδοση το στοιχειό των Πατρών.
Αποτελείται από τμήματα δύο αγαλμάτων, ο κορμός και το κεφάλι, ακρωτηριασμένου γενειοφόρου αντρός εντοιχισμένο σε κοίλωμα του κάστρου της Πάτρας.
Παλιότερα ήταν ορατό από όλη την πόλη και στην λαϊκή παράδοση έπαιρνε μορφή γυναίκας και προστάτευε την πόλη.
Το άγαλμα, βρίσκεται ακόμα και σήμερα στο νότιο τείχος του κάστρου αλλά δεν είναι πλέον ορατό όπως παλαιότερα λόγω δημοτικών κτιρίων που έχουν κτιστεί μπροστά του.
Θεωρούνταν προστάτης της πόλης που την φύλαγε από την χολέρα και την πανούκλα.
Άλλες φορές έβγαινε σέρνοντας αλυσίδες για να πενθήσει κάποιο σημαντικό Πατρινό που πέθανε.

4) Θέατρο Απόλλων

Το θέατρο «Απόλλων» βρίσκεται στην Πάτρα και κατασκευάστηκε το 1872 σε σχέδια του μεγάλου Γερμανού αρχιτέκτονα Ερνέστου Τσίλλερ.
Είναι μικρογραφία της Σκάλας του Μιλάνουκαι αποτελεί το παλαιότερο από τα σωζόμενα κλειστά θέατρα των νεοτέρων χρόνων και το εντυπωσιακότερο αρχιτεκτονικό στολίδι της Πάτρας.
Το θέατρο Απόλλων αποτελεί την κεντρική σκηνή του Δημοτικού Περιφερειακού Θεάτρου Πάτρας από την ίδρυση του δεύτερου το 1988.
Το θέατρο Απόλλων θεμελιώθηκε στις 11 Φεβρουαρίου του 1871 και η κατασκευή του ολοκληρώθηκε στις 10 Οκτωβρίου του 1872. Το έργο χρηματοδοτήθηκε από την αστική κοινωνία της Πάτρας.

5) Προσφυγικά

Προσφυγικά ονομάζεται, λοιπόν, η συνοικία της Πάτρας, όπου κατοίκησαν, μετά το 1928, οι πρόσφυγες από την Μικρά Ασία. Ήταν ο Α΄προσφυγικός συνοικισμός της πόλης. 

Υπολογίζεται ότι στην Πάτρα το 1922 ήρθαν περίπου 6 με 7.000 πρόσφυγες. Στην αρχή στεγάσθηκαν σε διάφορα οικήματα όπως σχολεία, ιδρύματα, αποθήκες κ.λ.π.
Το 1926 άρχισε η κατασκευή των τριών πρώτων προσφυγικών συνοικισμών. Η σημερινή περιοχή τότε ήταν καλαμιές και έλη κι ανήκε στις οικογένειες Ρούφου και Χαιρέτη.
Οι πρώτες κατοικίες ήταν ευρύχωρες και άνετες και όλες ομοιόμορφες, οι επόμενες όμως και οι πιο πολλές ήταν μικρές, με δύο δωμάτια όλα κι όλα, και διώροφες, όλες πανομοιότυπες. Όλες είχαν εξωτερική κοινόχρηστη αυλή για κάθε οικοδομικό τετράγωνο.

6) Μαρίνα Πάτρας

Η μαρίνα της Πάτρας προσδίδει στην πόλη με τον δικό της μοναδικό τρόπο, αφού όμορφα μηχανοκίνητα ιστιοπλοϊκά και παραδοσιακά ξύλινα σκαριά δένουν στις προβλήτες της.
Αποτελεί για Πατρινούς και επισκέπτες πρώτης τάξεως επιλογή για βόλτα.
Το επίπεδο υπηρεσιών ελλιμενισμού είναι ικανοποιητικό παρέχοντας στα σκάφη ηλεκτρικό ρεύμα, νερό και καύσιμα, ενώ είναι δυνατή οποιαδήποτε εργασία αφορά τη συντήρηση... Η χωρητικότητα της μαρίνας ανέρχεται σε 450 σκάφη, ενώ η τοποθεσία της είναι σημαντική, με το λιμάνι να βρίσκεται σε κοντινή απόσταση.

7) Συντριβάνια

Το 1875, επί δημαρχίας Γεωργίου Ρούφου στην Πάτρα, τοποθετήθηκαν στην πλατεία Γεωργίου δύο θαυμάσια περίτεχνα συντριβάνια.

Τα συντριβάνια έφερε από τη Γαλλία, η Γαλλική εταιρεία που είχε αναλάβει τα υδραυλικά έργα στην πλατεία και στοίχισαν συνολικά 70.000 δρχ., ποσό υπέρογκο για τις οικονομικές δυνατότητες της τότε Ελλάδας.

Το κάθε συντριβάνι κοσμείται από τέσσερα θαυμάσια μπρούτζινα φτερωτά λιοντάρια, ενώ στην κορυφή του μεν «κάτω» συντριβανιού στέκεται μια υδροχόος, του δε «πάνω» συντριβανιού ένας αυλητής.

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

8) Ερυθρός Σταυρός

Με βαθιά ανθρωπιστικά ιδανικά και με αίσθημα ευθύνης, ο Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός ήταν και είναι παρών στα σημαντικότερα ιστορικά γεγονότα της Ελλάδας αλλά και διεθνώς, και συνεχίζει να επιτελεί το σύνθετοανθρωπιστικό έργο πάντα με στόχο τον άνθρωπο και πάντα με σεβασμό στα ανθρώπινα δικαιώματα και το Διεθνές Ανθρωπιστικό Δίκαιο.
Το παράρτημα του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού της Πάτρας είναι από τα πιο δραστήρια της χώρας. Οι εθελοντές βρίσκονται πάντα δίπλα στους συνανθρώπους μας που χρειάζονται υποστήριξη προσφέροντας βοήθεια και αγάπη μέσα από τους Εθελοντές του.

9) Μαυροδάφνη

Έχει περάσει περίπου ενάμισης αιώνας από τότε που ο Γερμανός ευγενής Γουσταύος Κλάους (Gustav Clauss) εγκαταστάθηκε έξω από την Πάτρα και οινοποίησε την πρώτη του μαυροδάφνη, με βάση την περίφημη «συνταγή» του. Ακόμα και σήμερα όμως, η Μαυροδάφνη Πατρών εξακολουθεί να κατέχει τον τίτλο, του πλέον δημοφιλούς ερυθρού γλυκού κρασιού της Ελλάδας.

Μπορεί κάποια στοιχεία, όπως το μέτριο σώμα και η ισορροπημένη με τη γλυκύτητα οξύτητα, να αποτελούν κοινό παρονομαστή των κρασιών με την ένδειξη «Μαυροδάφνη Πατρών» (ΠΟΠ Μαυροδάφνη Πατρών), ωστόσο, είναι η ωρίμαση-παλαίωση σε βαρέλι ή φιάλη, που παίζει τον πρωταγωνιστικό ρόλο, τόσο για το χρώμα, όσο και για το άρωμα και τη γεύση αυτών των κρασιών.

10) Καταφύγια

Για τις εγκαταστάσεις αυτές έχουν κατά καιρούς διατυπωθεί πολλά σενάρια παραφιλολογίας. Η αλήθεια όμως... βρίσκεται πίσω από τις πόρτες! Άλλοι είπαν πως είναι καταφύγια και άλλοι πως οι στοές/υπόγεια στην Πάτρα επικοινωνούν μεταξύ τους!
Οι υπόγειες στοές που προστάτευσαν τους κατοίκους της γειτονιάς των Τριών Ναυάρχων και Ψηλών Αλωνίων από τους Ιταλικούς βομβαρδισμούς του 1940, καθαρίστηκαν και φωταγωγήθηκαν από τον Δήμο, αποκαλύπτοντας ένα δίκτυο κάτω από την πλατεία των Ψηλών Αλωνίων.
Εν καιρώ ειρήνης, πια, οι στοές του καταφυγίου είναι προσβάσιμες στο κοινό και ήδη αποτελούν αντικείμενο μελέτης απο μηχανικούς του ΤΕΕ για την περαιτέρω πολιτιστική αξιοποίηση τους.

11) Ελληνική Επανάσταση

Η Πάτρα έπαιξε κρίσιμο ρόλο στην Ελληνική Επανάσταση του 1821 εναντίον των Οθωμανών (1821-29). Ήταν η πρώτη επαναστατική εστία μαζί με την υπόλοιπη Αχαΐα και τη Μάνη.
Την εποχή εκείνη η Πάτρα, ήταν η μεγαλύτερη και πιο ευημερούσα πόλη της Πελοποννήσου. Μια ευρεία πλειοψηφία 2/3 από τις 18.000 του πληθυσμού της πόλης ήταν Έλληνες και ένας μικρός αριθμός από αυτούς καταπιανόταν με το εμπόριο, αποτελώντας τους προδρόμους της αστικής τάξης.
Επιπλέον, εξαιτίας της οικονομικής σημασίας της πόλης, ορισμένοι πλούσιοι Πατρινοί έμποροι είχαν οριστεί πρόξενοι των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών κρατών.

12) Ψηλαλώνια

Για πολλούς Πατρινούς τα Ψηλά – Αλώνιααποτελούν την ομορφότερη πλατεία της Πάτρας. Για τον λόγο αυτό γεμίζει από κόσμο, τόσο τις καθημερινές, όσο και τις αργίες.
Πολλοί άλλωστε είναι αυτοί που μεγάλωσαν στη συγκεκριμένη πλατεία και την έχουν συνδέσει με τα παιδικά και εφηβικά τους χρόνια.
Η πλατεία των Υψηλών Αλωνίων είναι διαχρονική και είναι χαραγμένη στις καρδιές όλων όσων μεγάλωσαν στην εκεί γειτονιά και όχι μόνο. Το μπιλιάρδο και η δηλωτή στον «Σταυριανό», το φλιπεράκι στον «Ανέστη», το σάντουιτς από την Αϊ Λάμπρα, μαγαζιά και φιγούρες των Υψηλών -Αλωνίων που σίγουρα σε αρκετούς, θυμίζουν πολλά.

13) Μουσείο Τύπου

Το Μουσείο Τύπου, ιδρύθηκε από την Ένωση Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Πελοποννήσου-Ηπείρου-Νήσων με έδρα την Πάτρα το 1956 και λειτουργεί από τις 28/05/1957.
Σκοπός του, είναι η συγκέντρωση και η διαφύλαξη εφημερίδων, περιοδικών, χειρογράφων και άλλων εντύπων κυρίως από το παρελθόν, που αποτελούν την πηγή της πληροφόρησης για την ιστορία του τόπου μας.
Σημαντικότατα εκθέματα, όπως εφημερίδες από το 1815 έως σήμερα περισσότερων των 1000 διαφορετικών τίτλων, που καλύπτουν όχι μόνο την Πάτρα αλλά και την υπόλοιπη Ελλάδα.
1000 διαφορετικά περιοδικά από το 1852 και έπειτα, 67 ημερολόγια της περιόδου 1879- 1970, σπάνιες εκδόσεις και τίτλοι βιβλίων που χάθηκαν με το πέρασμα των χρόνων, είναι ένα μόνο μέρος από την πλούσια συλλογή του Μουσείου.

14) 3000 τ.μ - Αρχαιολογικό Μουσείο

Το νέο Αρχαιολογικό Μουσείο στεγάζεται σε ένα μοντέρνας σύλληψης και αισθητικής κτήριο, στην Βόρεια είσοδο της Πάτρας.
Η μόνιμη έκθεση του μουσείου διαρθρώνεται σε τρεις μεγάλες θεματικές ενότητες, που καταλαμβάνουν αντίστοιχα τις τρεις αίθουσες του Μουσείου.
Πρόκειται, λοιπόν για την αίθουσα του Ιδιωτικού Βίου, την αίθουσα της νεκρόπολης και την αίθουσα του Δημόσιου βίου.
Το Μουσείο, επίσης, περιλαμβάνει αίθουσα περιοδικών εκθέσεων που θα φιλοξενεί έως τα τέλη Νοεμβρίου την έκθεση «Φυτά και Πολιτισμός στην Ιστορία της Ευρώπης». Επίπλέον, στον χώρο του μουσείου λειτουργεί εκθετήριο και πωλητήριο του ΤΑΠ, αίθουσα εκπαιδευτικών προγραμμάτων, αίθουσα πολυμέσων και εικονικής περιήγησης, χώρους εξυπηρέτησης του κοινού και ένα μικρό θέατρο χωρητικότητας 140 θέσεων.

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

15) Λουξ

Το 1950, ο Παναγιώτης Μαρλαφέκας ίδρυσε μια μικρή βιοτεχνία αναψυκτικών, με την ονομασία Λουξ, στην Πάτρα.
Εμπνευστής του λογοτύπου της εταιρείας υπήρξε ένας Πατρινός συνθέτης τραγουδιών, στον οποίο ο ιδρυτής της εταιρείας είχε προστρέξει με μια λίστα δέκα υποψηφίων ονομάτων για την επιχείρηση.
Στα τέλη της δεκαετίας του 1960 η επιχείρηση βρέθηκε αντιμέτωπη με νέα δεδομένα, καθώς εμφανίστηκαν στην Ελλάδα οι πολυεθνικές εταιρείες στο χώρο των αναψυκτικών. Το 1972 η Λουξ μεταφέρθηκε στο Κεφαλόβρυσο, και ξεκίνησε να χρησιμοποιεί το τοπικό νερό για την παραγωγή των προϊόντων της, ενώ εισήγαγε το χαρακτηριστικό πλαστικό μπουκάλι της Λουξ, περιεκτικότητας 330ml.

Η δεκαετία του 1990 έφερε μια σειρά αλλαγών για τη Λουξ. Τη διεύθυνση της επιχείρησης ανέλαβαν οι απόγονοι του Παναγιώτη Μαρλαφέκα. Η επιχείρηση άλλαξε νομική υπόσταση και μετατράπηκε σε Ανώνυμος Βιομηχανική Εμπορική Εταιρεία. Το 2002, η Λουξ προχώρησε σε νέες γραμμές παραγωγής για P.E.T και γυάλινες συσκευασίες, καθώς και στη δημιουργία ενός σύγχρονου κέντρου logistics.
Το 2004, η Λουξ εισήγαγε στην ελληνική αγορά ένα παραδοσιακό αναψυκτικό, τη βυσσινάδα. 

Στα επόμενα χρόνια, τα αναψυκτικά της Λουξ επιλέχθηκαν από τον Ελληνικό Οργανισμό Προώθησης Εξαγωγών να σερβίρονται σε όλο τον κόσμο.

16) Γέφυρα Ρίου - Αντιρρίου

Η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου ή επίσημα Γέφυρα Χαρίλαος Τρικούπης, είναι καλωδιωτή γέφυρα που ολοκληρώθηκε το 2004 μεταξύ του Ρίου (κοντά στην Πάτρα) και του Αντιρρίου, που συνδέει την Πελοπόννησο με τη δυτική ηπειρωτική Ελλάδα και προς τα πάνω με το υπόλοιπο της Ευρώπης. Κατασκευάστηκε από την Γαλλική εταιρία Vinci.
Το μήκος της γέφυρας που στηρίζεται σε τέσσερις πυλώνες, ανέρχεται στα 2.252 μέτρα, ενώ μαζί με τις προσβάσεις φτάνει γύρω στα 2.883 μέτρα( βλ σχεδ.).
Η γέφυρα αναπτύχθηκε και ολοκληρώθηκε, παρά τις δυσμενείς περιβαλλοντικές συνθήκες, ενώ το μέγιστο βάθος θεμελίωσης φθάνει τα 65 μέτρα υπό την επιφάνεια της θάλασσας. Πρόκειται για μία καλωδιωτή γέφυρα, οι αντοχές της οποίας είναι εντυπωσιακές.

17) 40-41

Η ιστορία της εταιρείας Β.Γ. Σπηλιόπουλος στην οινοπνευματοποιία ξεκινά το 1895, όταν ο Βασίλειος Σπηλιόπουλος εγκατέστησε μια μονάδα παραγωγής αιθυλικής αλκοόλης στην Πάτρα.

Σήμερα, 120 χρόνια μετά, τα ηνία της επιχείρησης έχει αναλάβει, ο δισέγγονος του, Γιώργος Σπηλιόπουλος, και μιλά στην Κατερίνα Νανοπούλου και την HuffPost Greece για την πρώτη ελληνική βότκα που παράγουν, με την ονομασία 40-41.

18) Μουσείο Νερού

Το «Σπίτι του Νερού» – Κέντρο Πληροφόρησης για την εξοικονόμηση του νερού, δημιουργήθηκε από την Αναπτυξιακή Δημοτική Επιχείρηση Πάτρας (ΑΔΕΠ) Α.Ε. στο πλαίσιο του Διασυνοριακού Προγράμματος Ελλάδα - Ιταλία 2007-2013.

Για τα δημιουργία του «Σπιτιού του Νερού», έγινε πλήρης ανακατασκευή του κτιρίου (στέγη, εξωτερικές προσόψεις, νέα εσωτερική διαρρύθμιση και ανακαίνιση, νέες εγκαταστάσεις Η/Μ και υδραυλικές, εσωτερικός και εξωτερικός ηλεκτροφωτισμός, νέο δάπεδο) και εγκαταστάθηκε καινούργιος ηλεκτρονικός εξοπλισμός (οθόνες προβολής, διαδραστικές οθόνες, προβολείς, κάμερες, ηχητικός εξοπλισμός, υπολογιστές).
Έχει στόχο την προώθηση της βιώσιμης διαχείρισης του νερού, μέσω δράσεων πληροφόρησης, ενημέρωσης, εκπαίδευσης, κατάρτισης, εκδηλώσεων και νέων συμβουλευτικών υπηρεσιών, που θα απευθύνονται στους πολίτες - καταναλωτές και στους επαγγελματίες, οι οποίοι σχετίζονται με τη διαχείριση των υδάτων.

19) Δασύλλιο

Πνεύμονας πρασίνου και προορισμός για πεζοπορία και τρέξιμο… Το Δασύλλιοπάνω από το κάστρο της Πάτρας ήταν ανέκαθεν σήμα κατατεθέν της Άνω πόλης!
Αναψυχή, θέα και έντονη βλάστηση δίνει διαφορετικό «αέρα» στην Πάτρα!

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

20) ΠαναχαΪκή

Η Παναχαϊκή είναι μία από τις πιο ιστορικές ομάδες της χώρας και ο πρώτος επαρχιακός σύλλογος που κέρδισε την έξοδο του σε ευρωπαϊκή διοργάνωση και συγκεκριμένα στο Κύπελλο ΟΥΕΦΑ.
Η πρώτη αναφορά για το ποδοσφαιρικό τμήμα υπάρχει το 1899 στον τύπο της εποχής. Ιδρυτής του ήταν ο Άρθουρ Μόρφυ (αγγλικά : Arthur Morphy), Ιρλανδικής καταγωγής, όπου διετέλεσε διοικητικός παράγοντας της Παναχαϊκής και από τους πρώτους παίκτες του ποδοσφαιρικού τμήματος.
Στις 18 Ιανουαρίου 1899 ο Παναχαϊκός έδωσε τον πρώτο αγώνα ποδοσφαίρου στην ιστορία του αλλά και στην Αχαΐα.
Από το 1902 δημιούργησε ποδοσφαιρική ομάδα και η Γυμναστική Εταιρεία δίνοντας πολλά φιλικά παιχνίδια μεταξύ τους αλλά και με τους άλλους συλλόγους της Πάτρας που είχαν δημιουργηθεί.

21) Λέσχη Κλασικής Μοτοσυκλέτας

Η ΛΕ.ΚΛΑ.Μ.Π. λειτουργεί από το 1993 με σκοπό της λέσχης τη διάσωση ανακατασκευή και διατήρηση παλαιών οχημάτων, μοτοσικλετών, scooter, μοτοποδηλάτων, καθώς και την ταυτόχρονη έρευνα της ιστορίας της μοτοσικλέτας και αυτοκινήτου. Στα γραφεία της λέσχης υπάρχει σημαντικό αρχειακό υλικό.
Η λέσχη έχει οργανώσει 2 εκθέσεις κλασικής μοτ/τας το 1997 και 1998 στο παλαιό νοσοκομείο Πάτρας καθώς και 2005-2006 με την ευγενική χορηγία του Δήμου Πατρέων. Επίσης λαμβάνει μέρος για 11 συναπτά έτη σε αγώνες κλασικής μοτ/τας (classic trophy). Kατα καιρούς η λέσχη συνεισφέρει οικονομικά και έχει βοηθήσει φίλους που υπήρξαν θύματα τροχαίου με την μηχανή τους. Η λέσχη στεγάζεται στην οδό Σαχτούρη 56.

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

22) Ιστορικά Αυτοκίνητα

Η εξαιρετικά δραστήρια Ελληνική Λέσχη Ιστορικού Αυτοκινήτου (Ε.Λ.Ι.Α.) έχει σαν στόχο την ανάδειξη των ιστορικών εκθεμάτων - μοντέλων αμαξιών και αυτοκινήτων που έχουν δημιουργήσει στο πέρασμα του χρόνου μεγάλες αυτοκινητιστικές εταιρίες.
Στόχοι της ΕΛΙΑ, είναι: Η ανεύρεση, η αποκατάσταση και η συντήρηση ιστορικών αυτοκινήτων των προβλεπόμενων κατηγοριών υπό των διεθνών κανονισμών της διεθνούς ομοσπονδίας παλαιού αυτοκινήτου,όπως ορίζουν η Δ.Ο.Π.Α (Διεθνής Ομοσπονδία Παλαιού Αυτοκινήτου) και η F.I.V.A. (Fédération Internationale des Véhicules Anciens).
Το "σπίτι" της αυτοκίνησης και της Ελληνικής Λέσχης Ιστορικών αυτοκινήτων βρίσκεται στην Πάτρων Κλάους 222!

23) Σταμάτης Βούλγαρης

Πρόκειται για Έλληνα μηχανικό και πολεοδόμο, καθώς και αξιωματικό του γαλλικού στρατού.
Η Πάτρα χρωστά τον εντυπωσιακό ιστορικό της σχεδιασμό στον Σταμάτη Βούλγαρη.Δίχως το σχεδιασμό του η Πάτρα θα είχε σήμερα εντελώς διαφορετική, προς το χειρότερο, όψη. 
Εντύπωση προκαλεί πάντως το γεγονός, πως ενώ αναγνωρίζεται από όλους η τεράστια προσφορά του στην πόλη, πεισματικά δεν δόθηκε το όνομά του, σε κανέναν από τους 150 περίπου δρόμους και πλατείες του σχεδίου του. Με καθυστέρηση τουλάχιστον 140 χρόνων και μετά από δεκάδες επιτροπές ονοματοθεσίας, που είχαν συνεδριάσει για δεκαετίες, και δέκα περίπου Δημάρχους, δόθηκε το όνομά του σε δρόμο της πόλης, έξω όμως από το σχέδιό του.

24) Σκαγιοπούλειο

Ο Παναγιώτης Σκαγιόπουλος (Πάτρα, 1864 - Πάτρα, 1942) ήταν σταφιδέμπορος με μεγάλη περιουσία, το μεγαλύτερο μέρος της οποίας διέθεσε για φιλανθρωπικούς σκοπούς, πράξη που τον έκανε ιδιαίτερα αγαπητό στην Πάτρα.

Το 1926 έκτισε το Σκαγιοπούλειο ορφανοτροφείο, το οποίο υπάρχει ακόμα και σήμερα στην πόλη. Όταν πέθανε, τάφηκε στον περίβολο του ναού του ιδρύματος.
Ολόκληρη η περιοχή πήρε το όνομα της από το Σκαγιοπούλειο. Σήμερα χρησιμοποιείται για εκδηλώσεις και εκθέσεις!

25) Πανεπιστήμιο

Το Πανεπιστήμιο Πατρών αποτελεί ένα πανελληνίως και διεθνώς διακεκριμένο και καταξιωμένο Ίδρυμα Ανώτατης Εκπαίδευσης, χάρη στην πολυσχιδή και καινοτόμα δράση του σε τομείς τόσο των θετικών επιστημών και των επιστημών υγείας όσο και των ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
Η γεωγραφική του θέση στα όρια της πόλης της Πάτρας επιτρέπει την επαφή του με έναν πλούσιο φυσικό περίγυρο και την πολύπλευρη συμβολή του στην άνθηση της ευρύτερης περιοχής.
Η Πανεπιστιμιούπολη έχει έκταση 4,5 χμλ και η γεωγραφική της θέση είναι πρόσφορη για την επικοινωνία με την ιστορική και δραστήρια πόλη της Πάτρας, χάρη και στα πυκνά δρομολόγια αστικής συγκοινωνίας και στις διαδρομές με τρένο.

26) Καφές

Η Πάτρα είναι η πόλη του καφέ;
Είναι μία άποψη που έχει επικρατήσει για την πόλη με τα περισσότερα καφέ αναλογικά με τον πληθυσμό της.
Πολυεθνικές του καφέ έχουν ξεκινήσει από Πατρινούς, ενώ όποια πέτρα και αν σηκώσεις από κάτω θα υπάρχει μία καφετέρια!

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

27) Μουσική

H Γεροκωστοπούλου της Πάτρας, μας συνδέει με τα υπόγεια καλλιτεχνικά και μουσικά ρεύματα που υπάρχουν…
Η Πάτρα διαθέτει την σημαντικότερη εναλλακτική μουσική σκηνή της χώρας. Όπου και να ταξιδέψεις δεν θα βρεις κάτι ανάλογο. Αυτή η μουσική σκηνή εκτός από καλλιτέχνες, συγκροτήματα και μουσικούς έχει και ένα ξεχωριστό κοινό.
Τα ρεύματα, μουσικά κυρίως, αναπτύχθηκαν σε αυτή την πλευρά της πόλης όταν υποτίθεται ζούσαμε σε εποχές ευμάρειας. Αυτά τα παιδιά ξεκινούσαν, για να βρεθούν σήμερα προς τα πάνω. Από διαφορετικές βάσεις, με κοινό σημείο το «εναλλακτικό» τους χαρακτήρα που καλλιεργήθηκε από μια νέα γενιά ανθρώπων και καλλιτεχνών που έμεναν μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας…

28) Νέο λιμάνι

Aπό τις 11 Ιουλίου 2011 ξεκίνησε η λειτουργία του Νέου Νότιου Λιμένα Πατρών για την εξυπηρέτηση των δρομολογίων των γραμμών Πάτρας-Ιταλίας.

Το Νότιο Επιβατικό Λιμάνι διαθέτει μέτωπο λιμένα (κρηπίδωμα) κατασκευασμένο με κυψελωτά κιβώτια από οπλισμένο σκυρόδεμα σε πριονωτή διάταξη, συνολικού μήκους 992μ. Αποτελείται από 4 νηοδόχους και διαθέτει 15 ράμπες πρόσδεσης σκαφών ώστε να χρησιμοποιούνται 11 ράμπες για πρυμνοδέτηση ή 4 για πλαγιοδέτηση. Επίσης το Νότιο Λιμάνι διαθέτει κυματοθραύστη κατασκευασμένο με κυψελωτά κιβώτια από οπλισμένο σκυρόδεμα συνολικού μήκους 1.236 μ.

Όσον αφορά τις κτιριακές εγκαταστάσεις, αυτές έχουν συνολική κάλυψη 6.974 τ.μ.

29) Άγιος Ανδρέας

O νέος Ιερός Ναός του Αγίου Ανδρέαεγκαινιάστηκε τον Σεπτέμβριο του 1974 από τον τότε Αρχιεπίσκοπο Αθηνών Σεραφείμ. Το έργο της αγιογραφήσεώς του, ξεκίνησε το 1985 επί αρχιερατείας του Μητροπολίτου Πατρών Νικόδημου, διακόπηκε για περίπου δεκατρία έτη (1993 – 2006) όταν με πρωτοβουλία του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη Πατρών κ.κ Χρυσόστομου η αγιογράφηση ξεκίνησε και πάλι.
Ο νέος Ιερός Ναός του Αγίου Ανδρέα του Πρωτόκλητου ο οποίος καταστέφεται με Σταυρό ύψους πέντε μέτρων και δώδεκα καμπανιαριά δεσπόζει την πόλη της Πάτρας.
Οι διαστάσεις του είναι 60μ. το μήκος, 52μ. το πλάτος και 46μ. το ύψος. Το συνολικό εμβαδόν της Εκκλσίας είναι 2500 τ.μ. και η χωρητικότητά του είναι άνω των 8000 ατόμων.

30) Ηλιοβασίλεμα

Έφτασε η άνοιξη και το ηλιοβασίλεμα της Πάτρας έβγαλε με τον ερχομό της τα ομορφότερα χρώματα του.
Το πορτοκαλί του χρώμα που τυλίγεται στα δίχτυα της θάλασσας αναμειγμένο με τα σύννεφα του ουρανού, με φόντο το απέραντο γαλάζιο, τα αγέρωχα βουνά και τις πλαγιές που αγκαλιάζει ο Πατραϊκός.
Το ωραιότερο ηλιοβασίλεμα της Ελλάδος είναι αυτό της Πάτρας για μας τους Πατρινούς και ένα από τα ωραιότερα μέρη για να απολαύσει κανείς αυτό το ηλιοβασίλεμα είναι σίγουρα, η Μαρίνα.
Εκεί που αράζουν τα κότερα και τα ιστιοπλοϊκά, όπου το πορτοκαλί χρώμα του ήλιου, αναμειγνύεται με το γαλάζιο της θάλασσας, καθώς ο ήλιος πέφτει πίσω από τα βουνά και δύει κάπου στο βάθος του ορίζοντα, στο βάθος του Πατραϊκού.

31) Θέα

Μπορεί στην Πάτρα να έχουμε το λιμάνι μας και τις παραλίες, μες τα πόδια μας όμως υπάρχουν και ειδυλλιακές τοποθεσίες και μάλιστα προσφέρονται για ιδιαίτερες περιπτώσεις.
Η Πάτρα διαθέτει πολλά μέρη για να απολαύσει κανείς την υπέροχη θέα.
Είναι εκείνα τα σημεία που δίνουν την τέλεια αφορμή για μια σύντομη απόδραση με το αυτοκίνητο, μόνοι σας ή με την παρέα σας ακόμα και με το έτερον σας ήμισυ.

Πάτρα - 31 αλήθειες για την 3η μεγαλύτερη πόλη της Ελλάδας!

patrasevents